Leuke gebeurtenissen.

Lampje
Moderator
Berichten: 239
Lid geworden op: 01-11-2017 15:37

Leuke gebeurtenissen.

Bericht door Lampje » 09-12-2017 17:18

Nu we het hadden over de technische vooruitgang moest ik opeens denken aan mijn eerste baan, in 1961.
Kleuterjuf (zo heette dat toen nog) in Landsmeer.
Een lintdorp bij Amsterdam noord, waar het nu voor en deel inmiddels bij is ingelijfd.
Er stonden drie scholen over dat dorp verspreid, en een keer in de maand ontmoette je alle collega's, namelijk op betaaldag.
Je fietste de lange hoofdstraat door naar het gemeentehuis en daar werd je vanuit de wachtkamer een voor een bij de gemeentesecretaris binnengeroepen.
Daar kreeg je je loonbriefje en een envelop met je geld
Even natellen, tekenen voor ontvangst, een praatje pot en de volgende was aan de beurt.

Ongeveer een jaar later kwam iets nieuws: De Postgiro, met betaalkaarten, en die kreeg je zomaar thuisgestuurd!!
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Lampje
Moderator
Berichten: 239
Lid geworden op: 01-11-2017 15:37

Bericht door Lampje » 13-12-2017 17:16

Dat kleuterschooltje zat in drie houten noodlokalen en werd verwarmd met in elke klas een bakbeest van een oliekachel, zo'n zwarte ronde.
Na schooltijd kwam een mannetje van de gemeente die uitdoen, en de volgende ochtend vroeg stak hij ze weer aan.
Dat ging niet altijd goed:
Op een ochtend was het berekoud toen ik op school kwam, en het rook naar petroleum.
En ja hoor, het vlammetje was uitgegaan, maar de olie liep verder, dus zat er een flinke laag onder in die kachel.
Bellen naar de gemeente: er zou iemand komen, maar of ik intussen oude kranten en zo in dat ding kon stoppen om de olie op te zuigen....
Tja, die hadden we niet....
Dus kostte het een flink deel van onze voorraad WC papier, dat was nog het goedkoopste papier dat we hadden.
Gelukkig hoefden de kinderen en ik maar een uurtje de jassen aan te houden, toen was het weer warm.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Dewida
Berichten: 270
Lid geworden op: 31-10-2017 17:53

Bericht door Dewida » 14-12-2017 06:03

[quote]Dat kleuterschooltje zat in drie houten noodlokalen en werd verwarmd met in elke klas een bakbeest van een oliekachel, zo'n zwarte ronde.[/quote]


Goh Lamp, nou maak je toch een herinnering bij me wakker hoor.

Dergelijke zwarte bakbeesten stonden er ook bij ons in de klas,bijna manshoog waren die dingen en minstens een meter in doorsnee.
Zelfs toen ik als 16-jarige m'n eerste baantje had stond er nog zo'n ding bij die baas.
In de winter ontdooide hij altijd een blik pens op dat ding voor zijn herdershond.
Als je nog nooit een ongekoelde , al langere tijd overledene hebt geroken moet je eens zo'n blik pens warm laten worden...... en dan flink opsnuiven........:twisted:
Klein zijn kan óók leuk zijn.
Lampje
Moderator
Berichten: 239
Lid geworden op: 01-11-2017 15:37

Bericht door Lampje » 14-12-2017 16:21

Hartstikke leuk dat jij die dingen ook nog kent.
In de winter, als de flesjes schoolmelk voor de deur stonden en bevroren waren (de dop stak dan een centimeter boven het flesje uit) zette ik ze in een kring rond dat zwarte gevaarte.

Die pens lijkt me afschuwelijk, dat ruikt vers al vies.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
apolonia
Berichten: 184
Lid geworden op: 06-11-2017 06:21

Bericht door apolonia » 13-02-2018 15:52

Lees ik!
"Weer wolf in Nederland gezien" dat heb ik dan mooi gemist , had ik maar moeten blijven .
Probeer ook eens de andere straat buiten je eigen
Plaats reactie